tiistai 10. tammikuuta 2017

TOP 10 ja ruokaa

Viime aikoina kumppanini on naureskellut minulle ruokapöydän ääressä. Syynä kuitenkaan ei ole ollut pöytätapani, vaan aterioissani esiintyvät tietyt ruoka-aineet, joita tosiaankin saattaa esiintyä lautasellani useampaan otteeseen viikoon tai päivän aikana. Muutamaan otteeseen esitetty kysymys "onko tuo sun top 5 ruokien listalla?" on saanut minut mietteliääksi. En pysty sanomaan lempiruokiani, mutta pystyisinkö sanomaan lempi ruoanlaittoni tai ruokavalioni ruoka-aineita? Lisäksi top 5 kuulostaa kovin rajoittuneelta, ja olenkin pohtinut, että ehkä kymmenen lempparia jopa pystyisin listaamaan. Vai pystynkö? Siispä katsotaas.

Tässä kymmenen kärjessä -ruoka-aineeni, jotka tuskin on oikeasti mieluisuusjärjestyksessään.


1. KAURAHIUTALEET
 Puuro. Purde. Aamupuuro. Kaurapuuro. Kauris. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, ja se syntyy kaurahiutaleista. Vaan saahan kaurahiutaleista muutakin tehtyä, sillä leivonta ja letut onnistuvat myös niiden avulla vallan mainiosti. Jossain vaiheessa olin sitä mieltä, että voisin elää pelkällä kaurapuurolla, vaan enpä sentään sitä tehnyt. Monipuolisuus ennen kaikkea. Vaan eipä minua haittaisi, vaikka söisin koko ikäni kaurapuuroa aamiaiseksi.

2. MARJAT
Anteeksi, tämä on nyt vähän laaja ryhmä, mutta kun en kyennyt nimeämään yhtä marjaa ylitse muiden. Lisäksi usein sekoittelen useita eri marjoja keskenään ennen niiden nauttimista. Mansikka, mustikka, puolukka, punaviinimarja, mustaviinimarja, karviainen ja hilla ovat varsin herkullisia noin muutamat mainitakseni. Ja minulle maistuvat marjat tuoreina, pakastettuina, kuivattuina tai jauhettuina. Hillot ja mehut puolestaan ovat vähemmän mieluisia marjajalosteita, joita ei tule syötyä kuin satunnaisesti. Mutta siis, marjat sopivat hyvin puuroon (ai todellako?), soija- ja kaurajogurttien joukkoon, pehmelöihin sekä banaanipehmiksiin.

3. BANAANI
Banaani ei ole ehkä kotimaisin ruokavalinta, vaan en voi itselleni mitään. Ennen vihasin näitä hedelmiä, sillä ne muussaantuivat niin herkästi sekä sisälsivät sisälsivät mielestäni liikaa energiaa siihen nähden että ovat hedelmiä. Vaan onpas ajat muuttuneet. Banaanit ovat herkullisia siltään, mutta mieluusti laitan niitä puuron tai kasvijogurtin joukkoon. Tai sitten teen niistä lemppari mössöjäni eli pehmelöä tai banaanipehmistä. Ai että! Ja mielestäni banaanit ovat parhaimmillaan, kun niiden pintaan on alkanut ilmestyä ruskeita pilkkuja. Ei vihreitä banaaneja minulle kiitos. Eihän ne edes mössöönny.

4. HERNEET
Herneet ovat huippuruokaa. Niitä on ihana napostella kesäisin tuoreina suoraan herneenpaloista, ja silloin kun niitä ei saa, syön pakasteherneitä. Tähän poikaystäväni on väittänyt minun kehittäneen spesiaaliruokalajin eli hernekupin. Tämän valmistus on helppoa: ota iso mikron kestävä keraaminen teekuppi ja kaada sinne puolet pienestä kotimaisesta pakastehernepussista ja laita se mikroon täydelle teholle vähän reiluksi minuutiksi, anna jäähtyä puhalluksien verran ja nauti suoraan kupista teelusikalla. Herneellistä.

5. PARSAKAALI
Olen aina arvostanut parsakaalia. Jo pienenä tykkäsin parsakaalista, jolloin halusin sen joko parsakaaligratiinin muodossa tai höyrytettynä. Nykyään höyrytetty parsakaali on parhainta, vaan menee se toisinaan raakanakin, jos on kotimaisen parsiksen sesonki. Harvoin tulee laitettua parsakaalia esimerkiksi sosekeittojen sekaan, sillä sinnehän se vain hukkuisi, jolloin maku ja rakenne menisisvät hukkaan! Tai sitten ei. Mutta höyrytetty vaan on parasta.

6. PERUNA
Peruna on minun mielestäni turhan usein mollattu ruoka-aine. Kiitokset vain rakkaalle opiskelukaverilleni, joka herätti minut perunatodellisuuteen. Tämä juurekseksikin erheellisesti väitetty koisokasvin mukula ei maistu raakana, mutta on ruoanlaitossa monipuolinen raaka-aine. Peruna on ihan mukavan kuitupitoinen, jos sen nauttii kuorineen ja jos sen syö viileämpänä, jolloin siihen muodostuu resistenttiä tärkkelystä tärkkelyksen uudelleenkiteytyessä. Lisäksi peruna sisältää yllättävän kivasti C-vitamiinia, mutta tietysti talvella varastoinnin takia vähemmän kuin kesäisin tai syksyisin. Vihreitä perunoita ei saa syödä, sillä niissä on runsaasti solaniini nimistä myrkkyä, mikä ei pesemällä tai keittämällä lähde minnekään. Perunaa tykkään syödä muun muassa keitettynä, eri tavoin uunissa laiettuna sekä ruokien sekaan valmistettuna. Ja minun ei-niin-salainen paheeni on kylmän keitetyn perunan nauttiminen sellaisenaan tai pienen mausteen tai dipin kera. Peruna on kuningas.


7. PORKKANA
Popsi popsi porkkanaa, rakkautta siihen se vahvistaa. Porkkana on ihanan rouskuvaa, vaan ei kuitenkaan liian kovaa. Se on kivan väristä, ja se on hyvää niin raakana kuin kypsennettynäkin. Se toimii muun muassa paloiteltuna, raastettuna, höyrytettynä, keitettynä, soseutettuna sekä paahdettuna. Sitä on ihana dippailla hummukseen tai muuhun kasvimössödippiin. Hyvin pestynä ja kuorittuna porkkanaa uskaltaa ottaa evääksikin, vaikka sitä joutuisikin säilyttämään tovin jos toisenkin vähän lämpimmämmässä. Jossain vaiheessa söin porkkanaa niin paljon, että ihoni alkoi muuttua vähän turhankin oranssiksi. Nykyään porkkanaa kuluu kohtuullisemmin.

8. NYHTÖKAURA
Kun kuulin vuonna 2015, että kotimainen kasviproteiinivalmiste kaurasta oli kehitteillä, en olisi malttanut pysyä nahoissani. Ja kun sitten keväällä 2016 sain ensimmäiset maistiaiset Gold&Green Foodsin keksinnöstä, olin myyty. Kyllä, minä olen kuulunut niihin ihmisiin, jotka ovat kytänneet Nyhtökauratutkan Facebook-ryhmässä nyhtökauran toimitusaikoja sekä -paikkoja. Olen myös röyhkeästi jäänyt kotiin nukkumaan, kun olen lähettänyt poikaystäväni lauantaiaamuna Prismaan heti aukeamisaikana nyhtämään tätä kultaista kauraa kaupan hyllyltä. Olen myös iloinnut, kun olen kuullut tuotantomäärien kasvavan, jolloin tiedän saavani tuotetta entistäkin useammin ja entistäkin helpommin, kuhan maltan odottaa. Nyhtökaura nude, tai kumpi vain maustetuista versioista, on parasta siltään. Olen syönyt sitä kylmänä suoraan rasiasta tai tarjoillut sen lämmittämisen jälkeen. Mutta onhan se kieltämättä mahtavaa myös ruokien seassa. Ja olen minä ravintoloissakin käynyt nyhtökaura-annoksia maistelemassa.

9. PAVUT
Anteeksi, tykkään monista pavuista, enkä taaskaan pystynyt määrittelemään lempi papuani, Käytän paljon papusekoituksia, joten tuskin on ihme, etten kykene sieltä sitä parhainta papulajiketta erottelemaan. Eri ruokien kanssa sopivat erilaiset pavut, kuten härkäpavut salaateissa, kidneypavut tulisissa tomaattikastikkeissa, mustapavut riisiruokien seassa ja isot valkoiset pavut välimerellisissä tunnelmissa. Pavut maistuvat keitettyinä myös ihan sellaisinaan ja niitä onkin ihana napostella. 

10. OMENAT
Omeniin minulla on varsinainen viha-rakkaussuhde. Olin jossain vaiheessa omenapannassa, sillä ärtyneensuolenoireyhtymääni ei auttanut useita kertoja päivän aikana nautitut omena-annokset, vieläpä päivittäin. Lisäksi liian happamat omenat saavat hampaani erittäin ilkeiksi, jolloin hampaiden vihlonta voi jatkua muutaman päivänkin happaman omenayksilön syömisen jälkeen. Vaan omenat ovat silti ihanan raikkaita ja rouskuvia (nämäkin rouskuvat!), Omenia on lisäksi niin montaa eri lajiketta, ja kaikki maistuvat erilaisilta. Ja kotimaiset omenat ne syksyn tullen vasta ihania onkin. Ja omena-kanelipuuro tietysti maistuu, kuin myös omenat ja kaneli soija- tai kaurajogurtin kanssa. 


Sain kuin sainkin ruoka-aineta listalleni. Ja kyllä, järjestys on enempi suuntaa-antava kuin absoluuttinen, ja lista edustaakin tämän hetkisiä mieltymyksiäni. 
Tässä vaiheessa pää lyö kuitenkin tyhjää. Unohdinko jonkin ruoan? Onko ne kymmeen huippuruoka-ainetta oikeasti nämä? Ehkei sillä ole niin väliä, sillä näitä minä syön usein ja näistä minä nautin joka kerta, kun niitä suuhuni pistän.