maanantai 16. kesäkuuta 2014

FullyRaw 14 days challenge ja jälkimainingit

Päätin kesäkuun korkkaukseksi ottaa osaa FullyRaw 14 days challengiin, sillä tähän aikaan vuodesta tuoreet vihannekset ovat parhaimmillaan, halvimmillaan sekä kauneimmillaan. Lisäksi olen jos viimeisen neljän vuoden aijan haaveillut aina ajoittain raakaruokaan siirtymisestä, mutta riittävän tietotaidon sekä oman jaksamisen puutteessa olen jättänyt asian sikseen. Tällaiset challengit ovatkin siinä mielessä mahtavia, että niiden aloittamiseen on alhainen kynnys, yleensä joku viisaampi kertoo sinun puolestasi mitä tehdä ja miten. Lisäksi haasteen voi jättää kesken milloin vain ja omaa jatkoa voi miettiä sitten kaiken päätteeksi.
   Raakaruokavalioissakin on suuria eroja. Tämän haasteen vetäjä suosi korkeahiilihydraattista ja vähärasvaista linjaa, joten suurinosa päivän energiasta tuli tuoreista hedelmistä. Lisäksi suosittiin suuria määriä erilaisia vihreitä vihanneksia proteiininlähteinä ja kohtuulliesti pähkinöitä, siemeniä sekä avokadoja rasvanläheteinä.
Hyvin tärkeää oli riittävä varustautuminen, eli jääkaappi täyteen kaikkea hyvää! Ruoka ei saa loppua kesken, eikä aterian jälkeen saa jäädä nälkä. Eli suomeksi sanottuna omaa annoskokoa ei tule rajoittaa, vaan syödään itsensä sopivan kylläiseksi. Suurin osa päivittäisestä energiasta tuli tuoreista kypsistä hedelmistä, ja lounaaksi oli usein suositus nauttia ns. monomeal eli syödä yhtä hedelmälaatua niin että tulee kylläiseksi. Tämä siis tarkoittaa minun tapauksessani esim. kerralla n. 5-6 banaania tai 7-9 nektariinia tai kokonaista vesimelonia. Mahalaukku ei alussa ollut ihan mukana, joten jaoinkin lounaani usein syötäväksi kahdessa erässä. Hedelmien ajaminen smoothieksi helpottaa hommaa, koska silloin vatsa pääsee jatkotyöstämään valmista mössöä. Aamiaiseksi ryystin uein n. 0,5-1 litran smoothien, sillä siten voitti aikaa pureskelussa ja muutenkin vaan se oli aamuisin niin helppo (+ herätti varmaan naapurit).

Illalliseksi oli useimmiten suuuuuuuri salaattiannos. Ja kun sanon suuri, niin uskokaa minua. Salaatin kokoluokka oli sitä, että yleensä sellainen laitetaan tarjolle sukujuhlilla ja rääpiäisiinkin jää vielä syötävää. Siksi ensimmäisenä päivänä jouduin ottamaan parin tunnin aikalisän saadakseni salaatin loppuun. Valmiissa salaattiohjeissa oli maailman herkullisempuia slaatinkastikkeita, joita pystyi kittaamaan salaatinpäälle niin, että sitä riitti jokaiselle puraisulle sekä sai kaapia vielä salaattikulhon pohjalta. Mitä nämä salaatinkastikkeet siis olivat? Usein ne noudattivat kaavaa rasvanlähde+hedelmä+mausteet. Esim. avokadoa, mangoa ja minttua - simppeliä mutta ihanan kermaista!
Tässä raw vegan chilibowl tomaattisella soosilla

Kun otin kuvia kaunniista värikkäistä salaateistani, jätin usein salaatinkastikkeen kaatamatta, sillä rehellisesti sanottuna ne näyttivät ajoittain aika... mielenkiintoisilta. Onneksi tuoksu oli niin hyvä ettei ruokahalu lähtenyt ulkonäön vuoksi.
Ennen soosia.
Soosin jälkeen.
No, mitä jos en sano mitään...

FullyRaw periaatteella oli aika sama kanta kuin muillakin raakaruokasuuntauksilla hedelmien syömiseen jälkkäriksi: ei. Ajatus on, että jos hedelmiä syödään vihannespainoitteisen aterian päätteeksi (joka sisältää hitaasti sulavia aineksia) niin nämä hedelmät alkavat käydä jossain päin suolta, koska eivät pääse suolessa ohittamaan näitä hitaasti sulavia kasviskumppaneitaan. Hedelmät kun sulavat sekä imeytyvät sokeripitoisina aika nopeasti. Siksi siis hedelmiä suositeltiin syötäväksi ainoastaan ennen "sulateltavaa" ruokaa tai sen yhteydessä, ei vasta jälkikäteen. Ja jos illalla teksisi vielä mieli lisää hedelmiä, oli tämä kuulemma merkki siitä ettei niitä oltu syöty riittävästi päivän aikana tai muuten on syöty liian vähän.
   En tiedä onko tälle kaikelle mitään tieteellistä perustaa, mutta ihan mielenkiintoiselta tuo sulatteluväite homma sinällään kuulostaa.

Kaikenkaikkiaan kokemus oli ihan positiivinen, mutta kaikki ei ollut niin "ruusuista" kun oli ehkä kuvitellut aiemmin tästä elämäntyylistä. Tässä kokemani plussat ja miinukset:

PLUSPLUS
+ ei jäänyt nälkä ja energiaa riitti
+ ruoat olivat herkullisia
+ ei tullut sen kalliimmaksi kuin muutoinkaan (huom, nyt kesä)

MIINUSMIINUS
- ilman autoa vaivalloista kantaa niin paljon ruokaa kotiin kerralla eli useita kertoja viikossa kauppaan
- ärtynyt suoli ei kyllä rauhoittunut koska ei huomioi FODMAP-hiilihydraatteja
- tässä suuntauksessa proteiineista voi tulla pulaa jos ei jaksa syödä tarpeeksi vihreitä vihanneksia päivittäin ja lihakset saattavat heikentyä
- jos ei toteuta tarpeeksi suuria annoskokoja eikä syö eri kasviksia riittävän monipuolisesti, voi tulla puutoksia elintärkeistä ravintoaineista

Enpä kuitenkaan taida jatkaa 100% raakailijana, sillä Suomessa se tulee syksyn edetessä äärimmäisen vaivalloiseksi sekä kalliiksi, kenties yksipuoliseksikin jos talous ei anna myöten. Sen sijaan aion pitää ruokavaliossani mukana monipuolisesti erilaisia kauden kasviksia sesongin mukaan vaihdellen - olivat ne sitten kypsiä tai raakoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti