sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Apua, vegaani tulee

Ei pelkästään emännille ja isännille, vaan monesti kasvissyöjille itselleenkin voi olla kiusallista mennä kylään, kun syömisestä tehdään isohko numero. Joskus vieraskoreuden vuoksi joustetaan vegaanilinjasta, ettei vain pahoitettaisi juhlaväen mieltä.

"Ai ei lihaa, munaa tai maitoa?" "Mitä sille voi tarjota?" "Mitä mä voin syödä?" "Ei kai sille jää nälkä?" "Harmittaakohan sitä jos muille tarjotaan tätä ja sille tätä?"

Oikeastaan aivan turhia pelkoja. Vegaaniruoan järjestäminen on aivan yhtä helppoa kuin eläinruoankin. Nykyään kaupassa on yllinkyllin vaihtoehtoisia tuotteita korvaamaan eläinperäisiä. Löytyy soijamaitoa, kauramaitoa, soijajogurttia, tofua, soijatuorejuustoa... Jos juhlakokilla ei ole aiempaa kokemusta kasviperäisten "korvaustuotteiden" käytöstä, tai ei halua ottaa riskiä ruoanlaitossa, voi aina tehdä ruokia, jotka eivät  muutenkaan tarvitse eläintenosia sekaansa. Esimerkkinä tomaattinen vihannespata, uunijuurekset, grillatut herkkusienet ja maissit, vispipuuro sekä hedelmäsalaatti. Kyllä kyläillessä vegaaneille kelpaa pääruoaksi vaikka muille ruokailijoille valmistetut kasvislisukkeetkin, sillä eihän juhlaruokailussa muutkaan vieraat laskeskele proteiinien- tai hivenaineidensaantiaan.

Vegaaniruokailijan kannattaa itse ilmoittaa hyvissä ajoin ruokavaliostaan. Hän voi myös vinkata nettisivusta nimeltä Vegaanituotteet.net , jotta tuoteselosteita ei tarvitse kaupassa syynätä ainakaan eläinkunnan ainesosien takia. Lisäksi vegaani voi osoittaa oma-aloitteisuutta, ja ehdottaa tuovansa jotain vegaanista ruokaa yhteiseksi tarjottavaksi tai jopa ilmoittaa tuovansa omat eväät.


Olin hiljattain synttärijuhlissa, jossa vegaania huomioitiin seuraavasti:


Kun muille oli alkupalaksi tarjolla pieniä leipäsiä kalalla sekä tuorejuustolla päällystettyinä, oli vegaanille vaihtoehtona Linkosuon Chili ruissnäksejä. 

Pääruoka oli kasattu buffetpöydän tavoin "ota mitä tekee mieli"-periaatteella. Erittäin fiskua. Näin on helppo huomioida myös allergiat sekä mahdollisten lasten (tai aikuistenkin) ruokanirsoilut.

Soveltamisesta myös malliesimerkki uunitomaateista. Kun jättää koverretun tomaatin täytteestä juuston pois ja mättää vain pirusti herkkusieniä suolan ja pippurin kanssa, saadaan aikaan meheviä aitoja makuja maidottomasti.

Salaatti on aina hyvä ja terveellinen lisuke. Suolaisten ruokien vastapainoksi on kiva saada jotain makeaa, ja siksi salaatista löytyy vesimelonia, viinirypäleitä sekä mansikoita. Punavihreää raikkautta!


Ja pieniä eläimettömiä lisukkeita oli monia, muun muassa aurinkokuivattujatomaatteja, artisokansydämiä, makeaa maissia, grissinejä, patonkia. Jos näillä ei nälkä lähde, niin seisovastapöydästä saa santsata niin kauan kuin ruokaa riittää!

Jälkkäriksi minulle riittivät viinirypäleet ja alkupalalta ylijääneet ruissipsit teen kera. Muille oli tarjolla vielä juustoja, sacherkakkua, karkkia ja pikkupullia. Tässä vaiheessa emäntä harmitteli, ettei kakku ollut vegaaninen, mutta eihän se mitään haittaa.

Kaiken kaikkiaan olin iloisesti yllättynyt tarjontaan, sillä en odottanut syöväni salaattia kummempaa. Ja sekin olisi minulle riittänyt! Sillä ainahan voi syödä kotiin palattua, jos nälkäiseksi jäisi. Siihen ei kuitenkaan ollut näiden juhlien jälkeen tarvetta.

Ja tietysti emäntää oli mukava huomioida vaivannäöstä: Ekolosta hankittu raakasuklaamulperimarjat käyvät pähkinä ja soija-allergikoillekin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti